presenterar

Ett initiativ i samarbete med Hjärnfonden. För att hjälpa fler att hitta eller återupptäcka glädjen och nyttan med cykling för att skapa nya cykelminnen, idag och i framtiden.

Cyklisten, en utdöende art?

Cyklandet minskar i Sverige. Endast 11 % av svenskarna cyklar en genomsnittlig dag.

Barn och ungas cyklande har över tid minskat drastiskt. Endast 16 procent av de unga cyklar en genomsnittlig dag, och sedan mitten på 90-talet har barn och ungas cyklande gått ner med 40 procent.

Äldre är den grupp som cyklar allra minst. Trots att det inte går att glömma hur man cyklar verkar det som att de äldre glömt att man kan cykla. Endast 4 % av de över 65 år cyklar en genomsnittlig dag.

Vi vill lyfta fördelarna med att fler cyklar mer, fokuserat på hälsa i allmänhet och hjärnhälsan i synnerhet. Vi tror att om fler känner till fördelarna så kommer de välja cykeln oftare.

Är cykling bra för hjärnan?

Möt Yvonne Forsell, forskare och professor vid Karolinska Institutet. Hon forskar kring fysisk aktivitet kopplat till hjärnan och dess välmående.

Vi frågade henne varför cykling är bra för oss, och vår hälsa. — ”Precis som all fysisk träning, har cykling positiva effekter på hjärnan liksom på resten av kroppen. Kropp och själ hör ihop. Men den mest positiva effekten på hjärnan, i dagens samhälle i alla fall, skulle jag vilja säga handlar om att vi ökar toleransen för stress.”

  • "Cykling är positivt för hjärnan"
  • “Vi får mindre risk att bli deprimerade”
  • “Vi får en ökad tolerans för stress”
  • “Vi sover bättre”
  • “Vi glömmer aldrig hur man cyklar”

Cykla, må bättre!

Precis som att hjärnan minns hur man cyklar när man väl lärt sig, handlar Cykelminnet om att fortsätta skapa oförglömliga cykelminnen. Samtidigt så gör vi våra kroppar en enorm tjänst.

Att cykling, liksom annan fysisk aktivitet, har positiv effekt på folkhälsan är välkänt. Här listar vi ett urval av fördelar och anledningar till att fler bör välja cykeln oftare.

För barn och unga:
– Bättre sömn.
– Bättre prestation i skolan.
– Utveckling av skelett, muskler, leder, hjärta och lungor.
– Förbättrar koordination och motorisk kontroll.
– Bättre kontroll över oro, ångest och depression.

För vuxna:
– Bättre kondition.
– Förbättrad sömn.
– Ökad tolerans för stress.
– Förebygger risken för depressioner.
– Skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar och typ 2- diabetes.

För äldre:
– Kan senarelägga debuten av demens.
– Minskar stilla- och hemmasittande.
– Kan öka sociala aspekter i vardagen.
– Ger skonsam motion för muskler och leder.
– Stärker immunförsvaret.

Läs mer här

Hjälmen – alla växande hjärnors bästa vän

Att barn alltid ska bära hjälm när de cyklar är en självklarhet. För att hjälmen ska skydda fullt ut är det viktigt att den har rätt storlek och sitter bra.

Börja med att mäta huvudets omkrets med ett måttband (eller snöre och linjal om det är närmare till hands). Tänk på att mäta horisontellt, i höjd med ögonbryn och öron.

Utgå från informationen nedan för att välja en passande storlek. Detta 
är en generell anvisning. Kolla alltid på tillverkarens information om huvudomkrets och storlekar när du köper hjälm.

Småbarn (0-3 år): 44-50 cm
Barn: 48-52 cm
Junior: XS (50 – 55 cm) eller S (51 – 57 cm)

Läs mer här

Fysisk aktivitet förbättrar vår hjärnhälsa

Många känner till att kroppen mår bra av fysisk aktivitet. Men även hjärnan påverkas positivt när du rör på dig.

Riskfaktorerna minskar — Det finns flera faktorer som ökar risken för hjärnans ohälsa, så kallade riskfaktorer, tex övervikt, högt blodtryck och diabetes typ 2. Genom fysisk aktivitet kan vi minska effekterna av flera sådana riskfaktorer.

Vad händer i hjärnan när vi tränar? — Hjärnan påverkas omedelbart när du rör dig. Aktiviteten i hjärnceller, liksom blodflöde och ämnesomsättning, ökar i de områden i hjärnan som sköter motorik, balans, synintryck, hjärt-kärlfunktion och andningsfunktion.

Regelbunden träning — Att röra på sig regelbundet påverkar flera funktioner i hjärnan och nervsystemet. Till exempel förbättras koordination, balans och reaktionsförmåga. Den kognitiva förmågan bibehålls, framför allt förbättras minne, planering och koordinering av uppgifter. Dessutom blir kvaliteten på sömnen bättre och depressiva symtom minskar.

Läs mer här

Tips till bättre cykelsemestrar

Cykling är fantastiskt, och med rätt förberedelser och utrustning så kan upplevelsen bli ännu bättre. Här kommer några enkla tips som du kan tänka på innan din nästa cykelsemester.

  • 1

    Se till att ta med rätt utrustning — Ta med dig din egen hjälm, på så vis vet du att den inte har blivit tappad och är säker att använda. Kläder som inte är gjorda av bomull är att föredra, optimalt vill man ha material som effektivt leder bort fukt och svett från huden. Många plagg har dubbla funktioner, ta inte med mer än det minsta du behöver för några dagars cykling.

  • 2

    Träna — Precis som när du ska cykla Vätternrundan så måste du förbereda kroppen inför de påfrestningar som väntar. Se till att du är redo mentalt, fysiskt och att du är van med din utrustning. Tänk också på att inte fokusera på att vara snabbast upp för krönet eller först till målet. Var försiktig mot dina knän och muskler, ta en lättare växel, det vinner du på i längden.

  • 3

    Sätt upp realistiska mål och håll humöret uppe — Dela upp din resa i små mer hanterbara mål, använd dig av mål i form av turistattraktioner och trevliga restauranger som gör att du håller humöret uppe genom hela resan.

     

Läs mer här

Ta hand om hjärnan

En frisk och välmående hjärna är en förutsättning för ett långt och meningsfullt liv.

Med en hjälm på huvudet så skyddar vi hjärnan direkt. Men det finns även livsstilsfaktorer som är förknippade med hjärnans hälsa. De inkluderar fysisk aktivitet, sömn, sociala aktiviteter, stressreducering, kost och kognitiv träning.

Cykling är en av många aktiviteter där vi spenderar tid tillsammans med personer vi känner. Detta har visat sig göra att vi blir avslappnade, lugna och trygga. Det gör det i sin tur lättare att koncentrera sig, vi blir mer benägna att göra hälsosamma livsval och får därmed en bättre psykisk och fysisk hälsa.

Läs mer här

Elcykeln, framtidens transportmedel?

Elcyklar blir alltmer vanliga och det är inte utan orsak. Faktum är att det finns mängder av fördelar med att ha och använda en elcykel framför andra transportmedel. Fem av de mest framstående har vi listat här.

  • 1

    En god gärning för vår planet — I en värld som behöver minskade utsläpp i allra högsta grad, så är en cykel ett otroligt bra sätt att ta sig fram jämfört med alternativ drivna av fossila bränslen.

  • 2

    En god gärning för dig själv — En elcykel är ju inte bara bra för miljön, utan även för dig själv eftersom varje cykeltur även är bra för din egen hälsa i form av frisk luft och motion.

  • 3

    En god gärning för plånboken — Att investera i en elcykel kan spara dig mycket pengar som du annars hade behövt lägga på parkeringsavgifter, tullavgifter och bränsle.

  • 4

    Cykla längre utan att ta ut dig helt — Det mest uppenbara men nog så viktiga faktum om elcyklar är att de tar dig längre, enklare än tidigare. Platser som känts långt borta blir nu mer tillgängliga.

  • 5

    Snabb, smidig och alltid redo — Varför stå och vänta på bussen, när du kan ha en cykel som står och väntar på dig i stället?

Läs mer här

Nya cykelminnen

Cykelminnet vill hylla allt det fantastiska som kommer med cykling. Genom att visa upp nya cykelminnen så hoppas vi kunna inspirerar Sverige att cykla mer. Oavsett om det gäller vardagspendling eller fantastiska cykelsemestrar i när och fjärran.

🚴‍♂️ Cykling är lika bra för hjärnan som för kroppen! Fysisk träning, som cykling, minskar risken för depression, förbättrar sömnen och ökar toleransen för stress. Och detta är bara några av alla fördelarna!⁠

Precis som all fysisk träning har cykling positiva effekter på både kropp och själ. Utforska glädjen och nyttan med cykling genom vårt initiativ Cykelminnet, i samarbete med @hjarnfonden_sverige. Tillsammans vill vi inspirera fler att cykla och njuta av alla fantastiska fördelar.⁠

🔗 Läs mer på www.cykelkraft.se/cykelminnet⁠

#cykelminnet #cykelglädje #mentalhälsa #hjärnan #hjärnfonden #cykelkraft
...

89% procent av svenskarna cyklar inte – det ska vi ändra på!

Endast 11% av svenskarna cyklar en genomsnittlig dag. Med initiativet Cykelminnet vill Cykelkraft i samarbete med Hjärnfonden vända trenden att allt färre svenskar cyklar. Cykelminnet ska inspirera, visa cykelglädjen och lyfta fram positiva effekter som cykling kan ha.

När cyklade du senast? 🚴🏻‍♀️

🔗 Läs mer om initiativet via länken Cykelminnet i vår bio eller på www.cykelkraft.se/cykelminnet

#cykelminnet
...

🚴🏼🌏 Idag, på World Bicycle Day, lanserar vi på Cykelkraft tillsammans med @hjarnfonden_sverige något fantastiskt - Cykelminnet!

Cykeln har varit ett självklart transportmedel för generationer. Men de senaste åren har något hänt, cykeln har blivit allt mindre synlig i samhället. Det vill vi ändra på! Cykelminnet ska inspirera och visa de positiva effekterna av fysisk aktivitet genom cykling.

🧠Om Cykelminnet:
Cykelminnet är ett initiativ av Cykelkraft för att få fler att hitta eller återupptäcka glädjen och nyttan med cykling. Precis som att hjärnan minns hur man cyklar när man väl lärt sig, handlar Cykelminnet om att fortsätta skapa oförglömliga cykelminnen. Förutom att uppmuntra till cykelglädje bidrar Cykelminnet till Hjärnfondens arbete för ett samhälle där alla hjärnor når sin fulla potential, fria från sjukdomar.

🔗 Läs mer om initiativet på www.cykelkraft.se/cykelminnet

#cykelminnet #hjärnfonden #hjärnfondensverige #cykelkraft
...

🚴🏼‍♂️✨Wow, vilken helg vi hade på Isabike Festival! Förra helgen 10-11 maj deltog Cykelkraft som stolt huvudpartner till @isabike2024 , en cykelfestival i Hestra strax söder om Jönköping.

Isabike Festival bjöd på två dagar fyllda av cykling, inspirerande utställare, föreläsningar, test cykling, clinics och härlig stämning. Tack till alla er som tog er tid att besöka Cykelkraft och Isaberg under helgen 💙

Missade du festivalen eller vill du återuppleva den? Kolla in videon av @rasmuskivinen som fångar allt det bästa från Isabike Festival 2024 🙌🏼✨
...